Rügen 2023

Written by Jan Douwe

Terugkijkend naar het laatste bericht op de website moet ik me toch even een keer achter de oren krabben… September 2019, was dat echt de laatste keer dat ik een bericht heb gemaakt?

Ik heb minimaal 1 sneeuw en traditie geskipt, over meerdere vakanties geen berichten geschreven, om nog maar te zwijgen over alle paddestoelfoto’s die we in de afgelopen 3 jaar gemaakt hebben.

Tijd dus om een oude traditie in ere te gaan herstellen.

Ook dit jaar zijn we weer op bezoek bij onze Oosterburen, onze ik weet niet hoeveelste vakantie in onze 2e heimat. En dit keer ook nog een best wel bijzondere, want we zijn op het eiland Rügen, 1 van de weinige plekken in Duitsland met krijtrotsen.  De komende week verblijven we in Sassnitz, in een ouderwetse Villa, huize backbord.

Onze eerste reisdag begint om 09:00 als we vanuit Uithuizermeeden de auto starten en richting Duitsland rijden. Iedereen heeft de standaard sanitaire stop gemaakt, buikjes vol en rond en fris en fruitig starten we onze reis. De route planner geeft aan dat we rond 15.30 aan gaan komen op onze vakantiebestemming, hoewel we natuurlijk onderweg nog wel een paar keer gaan stoppen. We verheugen ons al op de Curry wurst met Pommes in Ahrensburg rond lunchtijd. Dat onze planning niet helemaal zo zou verlopen hadden we nog niet in de gaten.

Na ons vertrek zijn we met een minuut 20 onderweg richting de A7. En daar begint het al.De brug bij Appingendam is open. Onze eerste file is een feit. 10 minuten lang staan we te wachten tot we weer door kunnen rijden. Nadat de brug weer dicht is kunnen we doorrijden naar de A7. Koud op de snelweg meld Silke zich:  dochterlief moet nog haar “nummer 2” doen, want die had ze vanochtend nog niet gedaan. Ze is vrij duidelijk: Het moet er uit! De route die we rijden is niet geheel onbekend voor ons, ik heb deze weg in het verleden meerdere keren gereden toen ik nog in Ahrensburg woonde. Dus ik attendeer het reisgezelschap op het tankstation bij de Duitse grens. Ik vergeet voor het gemak even dat ik voor het laatst in 2007 deze route heb gereden, want het tankstation en bijbehorende toiletten zijn waarschijnlijk rond 2008 gesloten. Daar gaat onze korte stop. Want we kunnen we de snelweg over om aan de andere kant bij de Poort van Groningen naar het toilet te gaan. Dit kost ons in totaal bijna een half uur extra.

Na deze stop gaan we vol goede moed verder. We rijden de grens over en rijden het Duitse asfalt op. Na 60 kilometer komen we in de buurt van Oldenburg, en we zien de navigatie rood uitslaan. File nummer 2 meld zich. We staan hier dik 20 minuten in de file voordat we de afslag richting Bremen kunnen nemen. Als we eindelijk de snelweg richting Bremen op kunnen hebben we nog een keer een vertraging, want men vond het nodig om op vrijdagochtend de berm schoon te maken langs de snelweg, waardoor er maar 1 rijbaan beschikbaar was. Daar gaat onze planning, en file no 3 was een feit.

Net voorbij Bremen pakken we onze eerste grote stop. We hadden eigenlijk gehoopt om al bijna bij Hamburg te zijn, maar de snelweggoden zijn ons niet goed gezind. Het zij zo. Na een korte lunch en bewegingskwartiertje voor de kinderen rijden we de A1 weer op richting Hamburg. De laatste keer dat ik hier reed was deze weg maar gedeeltelijk driebaans,  maar nu is bijna het hele stuk tot aan Hamburg verbreed. Dat rijd lekker door, dus we duwen het gas diep in en maken eindelijk wat meters voor ons gevoel.

Net voorbij de afslag naar Hamburg slaat het noodlot wederom toe. Er is een ongeluk gebeurd bij Hamburg sud. Vertraging 40 minuten, en raad eens wie file no 4 mag aftikken?

Dik 45 minuten later zijn we eindelijk 14 kilometer verder en rijd het eindelijk weer door. Vol goede moed rijden we Hamburg voorbij richting Lubeck. Op de bordjes zien we Ahrensburg meerdere keren voorbij komen, maar omdat het al zo laat is rijden we door. Het is al bijna 3 uur, en we moeten nog 300 kilometer.  Op de radio hebben we op de achtergrond  Radio Hamburg aan staan. Stau informatie. Zwischen Hamburg und Lubeck in die hohe Bargteheide stoppendes verkehr uber 14 kilometer, 30 minute… en ik druk maar snel de radio uit. Ik wil het niet horen… Het zal toch niet waar zijn? Maar ja, daar is ie dan. File nummer 5. En een dik half uur verder zijn we er door.

We zijn nu vlak voor Lubeck, en we nemen nu de afslag naar Rostock. nog dik 240 kilometer te gaan. Silke meld zich weer dat er een nummer 2 verwijderd moet worden. We zijn nu zelf ook wel aan een kop koffie toe, en de tank is half leeg. We pakken daarom het eerst volgende tankstation en stoppen hier. Na een stop van 20 minuten gaan we weer verder. Na een uur rijden zien we weer allemaal rode lichten. En daar is file no 6. Wederom tikken we hier een aantal minuten af voordat we verder kunnen rijden. Nog 150 kilometer te gaan.

Gelukkig verlopen deze laatste kilometers filevrij. Uiteindelijk is het 19:10 als we aankomen in op onze vakantie bestemming.  We bellen onze contact persoon en krijgen de sleutels van ons appartement. Voor vandaag zijn we er wel klaar mee.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − 20 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.