2 dagen Hamburg

Written by Jan Douwe

Vandaag en morgen zijn we in Ahrensburg en Hamburg. Weer even kijken waar ik vroeger gewoond heb, plus je kunt in Ahrensburg de lekkerste Curryworst van heel Duitsland kopen (vinden wij tenminste, en velen met ons).

De planning was om vanochtend rond 9 uur te vertrekken richting Ahrensburg, hier rond te wandelen, beetje sightseeing, en dan s’middags naar Hamburg, stadsdeel Harburg, te rijden en hiern nog even rond te wandelen. Edoch besloot Thijs vannacht om 2 uur dat het weer tijd was voor een sessie  “Houdt je heit en mem wakker” . Tot een uur of 3 heeft hij lopen spoken voordat iedereen weer in slaap viel. Dus toen ik vanochtend een blik op de wekker wierp was het al 9 uur. Voordat we dus goed en wel onderweg waren was het al bijna 11 uur.

De eerste tegenslag kwam al in het museum dorp Müden, waar de weg naar Munster afgesloten was. We moesten dus een stukje omrijden. Achteraf bleek dit minder vervelend te zijn, want we kwamen precies rond lunchtijd aan in Ahrensburg, dus direct maar naar de Familia gereden voor ons middag eten…

wp_20160919_13_09_31_pro

Currywurst met pommes und mayo 😀

Na het eten rijden we naar het centrum waar we in onze favo ijssalon een coupe Calorieën bom halen. Hierna lopen we richting het slot. Thijs heeft was last van z’n eigen escapades van vannacht, en ligt binnen no time te slapen…

Dus even samen uitrusten op een bankje..

Slot Ahrensburg

De oude watermolen…

Oude slotkerk. Samen met Slot Ahrensburg zijn dit in de omgeving de mooiste plekjes om te trouwen. Dit mag alleen als je ook inwoner bent van de gemeente Ahrensburg en beschikt over voldoende euries om dit te kunnen betalen.

Aangezien het richting 5 uur gaat en  we niet door de spits naar ons hotel willen rijden gaan we maar een hapje eten in de Blockhouse.

p1350267 p1350271

Thijs doet een broodje jam, aangezien er niet echt eten voor hem op de kaart staat hier…

“Tja, ik zie het al, u heeft toch echt een woekerpolis afgesloten.  Dit ziet er niet goed voor u uit..”

De hotelkamer beschikt helaas niet over een kinderbed, dus Thijs moet tussen ons in liggen. Dat dit niet ter bevordering is van onze nachtrust moge duidelijk zijn. We slapen hooguit 4 uurtjes tussen alle “papaaa” en “mamaaa” knuffels en kusjes door. En 3 keer raden wie er geen wallen onder z’n oogjes heeft…

Na een degelijk Duits ontbijt gaan we richting Hamburg centrum. We mogen de auto de hele dag bij het hotel laten staan, dat scheelt ons mooi in de parkeer kosten in het Centrum van Hamburg zelf. Dus met de S3 richting het centrum.

Raadhuisplein

Raadhuis zelf. 1 van de weinige gebouwen die niet geraakt is tijdens de WWII bombardementen op Hamburg. Wat ons opvalt is dat er niet zoveel zwervers meer op het raadhuisplein zelf ronddwaalt. De laatste keer dat we hier waren zat op bijna elk bankje we 1 Roemeense zwerver met een meervoudige handicap die bij het zien van de Polizei meestal wonderbaarlijk was genezen. Maar nu was het plein zelf leeg. Bij het Station was het nu wel erger met ook (volgens mij) meer Syrische vluchtelingen.  Wat ook opviel was dat we het gevoel hadden dat we weer terug in 1935 waren, zo duidelijk zijn de fascisten weer aanwezig in Braunschweig en Hamburg, met ook hun zeer duidelijke standpunten richting onder andere asielzoekers en buitenlanders.

Nadat we wat rond hebben gebanjerd in het centrum gaan we richting de haven. We moeten de Elbphilharmonie zelf met eigen ogen aanschouwen nu deze niet meer in de stijgers staat. Dit gebouw heeft in Hamburg voor de nodige opschudding gezorgd, aangezien het gebouw eerst voor 77 miljoen werd begroot, maar uit eindelijk de Hamburgse belasting betaler 789 miljoen euro heeft gekost.

Maar het is wel een mooi bouwwerk

p1350306 p1350309 p1350321

De grootste deceptie voor toeristen. Deze boot heeft gewoon een motor, en de schoepen achterop zijn enkel voor de sier…

Nadat we op het station bij de Thai nog wat noodles achteroverslaan pakken we de metro terug naar het hotel. We horen echter dat de S3 is uitgevallen en dat we de metro naar Berliner Tor moeten pakken waar bussen op ons wachten. Volgens de Machinist lopen er onbevoegden op het spoor stenen te zoeken of iets dergelijks. Dus buiten het station staan we ineens hier tussen te kijken.

wp_20160920_19_09_37_pro

Na 20 minuten te hebben gewacht horen we dat de S3 weer rijd volgens schema en dat de “erzatzbussen nicht mehr fahren”, dus we pakken de metro terug naar het hoofdstation en nemen hier de S3 richting Harburg. Al met al een dik 45 minuten vertraging, en we komen rond half 9 pas weer aan bij het hotel. We pakken de auto in, en gaan richting Oberohe. Nog een uurtje rijden en we zijn weer “thuis”.