Weekje Zeeland

Written by Jan Douwe

En dan zit het er al weer op, de dikke week vakantie. We zaten een week in Center Parcs Port Zelande, gelegen aan de Brouwersdam tussen Zeeland en Zuid-Holland in.

Vrijdag middag rond 15.30 komen we aan in het vakantie park nadat we alle lokale Zuid-Hollandse wegen tussen Moerdijk en Ouddorp hebben gezien. Na de digitale incheck rijden we naar ons huisje wat een paar dagen van te voren nog is omgeboekt naar een locatie dichterbij het Aqua Mundo in verband met renovatie werkzaamheden in de straat waar ons eerder gereserveerd huisje stond.  We zitten nu dus een meter of 100 dichter bij het zwembad, en gezien de eerdere ervaringen in Tropical Islands met Thijs en zwembaden gaan we er maar vanuit dat dit zeker tot zijn vakantie vreugde zal bij dragen.

Aangezien ook Silke mee is op vakantie zijn we iets meer beperkt in onze bewegingen, dus in plaats  van een dag overzicht heb ik maar besloten om het maar op onderwerp te doen.  Het eerste onderwerp is door Boudewijn de Groot geweldig op muziek vast gelegd:

Strand

We zitten op de brouwersdijk, met 1 van de mooiere stukken strand aan de andere kant van het vakantie park. Op zaterdag doen we ons eerste bezoek aan het strand. Het is dan al wat aan het aantrekken qua wind en regen, als voorloper op de storm van zondag waardoor onder meer het treinverkeer op het vakantie park een uur volledig stil kwam te liggen….

Maar het is wel mooi weer om te gaan Kitesurfen. En inderdaad, aan de ene kant donker en bewolkt, en aan de andere kant is er nog ruimte voor de zon

Silke zit goed in gepakt bij moeders

Schep en emmer moesten mee van Thijs voor het bouwen van zandkastelen..

Maar na een kwartiertje schoffelen vind meneer het wel prima (lees “te koud” en “wil liever naar zwembad”) en wil hij weer weg van het strand, dus we gaan weer op weg naar het vakantie park.

Een paar dagen later rijden we naar de vuurtoren “Westhoofd”, waar het strand ook mooi is…

De vuurtoren zelf

Uitzicht punt vanaf Ouddorp, op dit stuk strand is de zeilboot van de Canadees gestrand die ergens bij Engeland de verkeerde afslag heeft genomen richting Canada..

Van  het strand gaan we richting de Stormvloedkering bij Neeltje Jans

Delta werken

Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen waar de Delta werken goed voor zijn, want dat verhaal van dat jochie dat zijn vinger in de dijk steekt om Nederland te redden van een aanstaande natuurramp is natuurlijk een amerikaans verzinsel. We rijden dus richting Neeltje Jans om de Oosterscheldekering in al zijn glorie te bewonderen. Helaas dachten de weergoden hier anders over, en zijn een hoop van de onderstaande foto’s voorzien van een gezonde portie Nederlandse mist.

Het info centrum Neeltje Jans. Tip voor iedereen die richting Zeeland wil voor vakantie, controleer de openingstijden van de verschillende attracties. Neeltje Jans was al dicht, net als het tram museum en andere bezienswaardigheden…

De Kering zelf in al zíjn glorie..

Stuk beschermd strand waar de Noorse stern broed…

Dit zijn niet de zeeuwse meisjes van het pakje boter

Info centrum van de Oosterscheldekering

Thijs wil wel even poseren.

Een terugkerend thema van onze vakanties is het spotten van beestjes, en ook deze keer is dat weer gelukt! Vandaar nu dus:

Dieren

Tijdens het rondlopen in de haven zien we meerdere mensen met meterslange telelenzen vanuit hun auto’s foto’s maken van, wat op het eerste gezicht, lijkt op een pinguin.

Maar het is niets anders dan een kleine Alk. Een sporadische bezoeker van de Nederlandse kust.

Vanuit het vakantie park rijdt er op zondag en dinsdag een treintje een rondje langs de brouwersdam aan de kant van het meer en dan terug via het strand. De bestuurder vertelt dan eea over de omgeving en de dam zelf, mits het weer het toelaat (storm op zondag) of de trein in de remise staat (op dinsdag, gepland onderhoud). Je staat dan voor Jan met de bekende achternaam te wachten op de trein die nooit aan komt (geweldig nummer van Stef BOS btw)

Hier zien we 4 mensen wachten op de trein die nooit komt..

Dus op de laatste dag rijden we de route van de trein zelf maar met de auto, en we spotten zowaar dus ook zelf zeehonden!

Thijs helemaal blij dat hij zeehondjes heeft gezien.

Zoek de steenlopers

Natuurlijk is dit valsspelen, maar we hebben ook flamingo’s gespot

Thijs stelt de hamvraag: Maar waarom stak je de straat over dan?

Zwembad en overig vertier

Een beetje Center Parcs heeft tegenwoordig een goed uitgerust zwembad. Dit tot meerdere vreugde van Thijs die nog geen uur na aankomst in het park al lag te spetteren in het water. Maar wij hebben ook vakantie, dus af en toe mag Thijs het zware werk doen…

Het duurt dan meestal wel iets langer, maar uiteindelijk komen we allemaal thuis in ons vakantiehuisje…

En na gedane arbeid is het goed rusten

Hoe? Geen idee, maar Thijs wist al precies te vertellen dat dit “Bob de Bouwer” was.

Silke gaat ook voor het eerst mee naar het zwembad om even lekker in het bubbelbad te dobberen

En ze vind het zo te zien wel prima…

En na een middagje dobberen in het warme water ligt ze helemaal voor pampus te slapen in de Maxi-Cosi.

Ook dit keer hebben we de onderwaterhoes meegenomen voor wat onderwaterfoto’s

Hier begon Thijs ineens zelf mee, hoofd onder water en een stukje lopen. Beginnen die babyzwem uurtjes toch eindelijk iets op te leveren

Thijs eet pannekoek

Met Silke een stukje scheuren over de Zeeuwse dijken

Uitzicht

Bij het vakantie park staat een infocentrum, wat sinds 5 maanden weer geopend is, en in bezit is van Staatsbosbeheer. Bij dit centrum zit ook een uitzichttoren van 27 meter hoog. Ondanks mijn gezonde hoogte fobie toch maar de tocht naar boven ondernomen, en welgeteld 126 treden verder kunnen we genieten van dit uitzicht

Het vakantiepark met haven

Op de achtergrond boten die liggen te wachten om de haven van Rotterdam in te varen

De brouwersdam

Mosselbanken

Thijs heeft (nog) geen last van hoogtevrees

Nog even kort over het huisje zelf. Waarschijnlijk zijn we onze vorige vakantie in Frankrijk in Center Parc Les Trois Forets aardig verwend geweest, of we hadden gewoon een super de luxe huisje daar want we kwamen toch wel wat aandachtspuntjes tegen in het huisje waar we toch wel onze vraagtekens bij wilden zetten

Want dit zuigt niet…

Zeeland, tot de volgende keer!